İlk Türk uçağının uçuşu, Sultan Mehmed
Reşad'ın 27 Nisan 1912 tarihindeki cülus töreninde yapılmıştır.
Bir Fransız okulu olan Bleriot Uçuş Okulu'ndan 1912 yılında mezun olan Yüzbaşı Feza ve Teğmen Kenan Bey, Tayyare mektebinde göreve başlamışlardı. Bu iki pilotun, Fransa'dan yeni alınan Deperdessin marka iki adet çift kişilik bir uçakla deneme uçuşu yapmalarına karar verilmişti. Fakat şiddetli bir fırtına sonucu Yeşilköy'de bulunan uçakların üzerindeki sundurmalar yıkılarak, uçaklar kullanılmayacak hale gelmişti. Bu nedenle alınan bu ilk uçaklar uçurulamamış, bunun üzerine birkaç ay sonra, Fransız uçak fabrikasıyla yapılan sözleşmeyle 30.000 franka yeni bir uçak satın alınmıştı. Uçağın 27 Nisan'da yapılacak olan cülus törenindeki şenliklere katılması isteniyordu. 26 Nisan'da pilot Gordon Bell idaresinde İstanbul'a gelen uçak, Yeşilköy'den havalanarak İstanbul üzerinde 45 dakikalık bir deneme uçuşu yaptı. Cülus törenine katılmak için gelen Mehmed Reşad, törenin yapılacağı yer olan Hürriyet-i Ebediye tepesine (Okmeydanı) ulaştığında, Gordon Bell tarafından kullanılan uçak da 13.20'de Yeşilköy'den havalanmış, 13.30'da tören alanına ulaşarak tören kıtaları üzerinde resmi geçite katılmıştır.
Bir Fransız okulu olan Bleriot Uçuş Okulu'ndan 1912 yılında mezun olan Yüzbaşı Feza ve Teğmen Kenan Bey, Tayyare mektebinde göreve başlamışlardı. Bu iki pilotun, Fransa'dan yeni alınan Deperdessin marka iki adet çift kişilik bir uçakla deneme uçuşu yapmalarına karar verilmişti. Fakat şiddetli bir fırtına sonucu Yeşilköy'de bulunan uçakların üzerindeki sundurmalar yıkılarak, uçaklar kullanılmayacak hale gelmişti. Bu nedenle alınan bu ilk uçaklar uçurulamamış, bunun üzerine birkaç ay sonra, Fransız uçak fabrikasıyla yapılan sözleşmeyle 30.000 franka yeni bir uçak satın alınmıştı. Uçağın 27 Nisan'da yapılacak olan cülus törenindeki şenliklere katılması isteniyordu. 26 Nisan'da pilot Gordon Bell idaresinde İstanbul'a gelen uçak, Yeşilköy'den havalanarak İstanbul üzerinde 45 dakikalık bir deneme uçuşu yaptı. Cülus törenine katılmak için gelen Mehmed Reşad, törenin yapılacağı yer olan Hürriyet-i Ebediye tepesine (Okmeydanı) ulaştığında, Gordon Bell tarafından kullanılan uçak da 13.20'de Yeşilköy'den havalanmış, 13.30'da tören alanına ulaşarak tören kıtaları üzerinde resmi geçite katılmıştır.
For English:
The first Turkish
aeroplane flew on the 27th of April 1912, in the salary
ceremony (culus toreni) of Sultan Mehmed Resad.
Two pilots, Captain Feza and
Lieutenat Kenan, who were graduated from Bleriot, a French school, in 1912,
started to lecture in Tayyare Mektebi (School of Air Forces ).
These two pilots were allowed to fly with one of the two Deperdessin planes,
which were bought from France .
Unfortunately, after a severe storm, these two planes were damaged in Yesilkoy
and they became out of use. Several months later, a contract was made with a
French factory, and a new plane for 30.000 franks was bought. This plane was
maintained to participate in the salary celebration (culus toreni) on 27th
of April. The plane was brought to Istanbul on
26th of April, by Gordon Bell and made a 45-minute test flight over Istanbul . By the time
Sultan Mehmet Resad’s arrived to the ceremony in Hurriyet-i Ebediye hill
(Okmeydani), the plane flew on 13:20 from Yesilkoy and arrived to the ceremony
on 13:30 and participated in the official parade.
Yazan--> Ayşe Nur KARA
Kaynak--> www.osmanli.gen.tr
Kaynak--> www.osmanli.gen.tr
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder